„Warszawa da się lubić…”

Relacja z wyjazdu edukacyjnego w ramach projektu „Edukacja z przyszłością”

logo_KAPITAL_LUDZKI       o-efs

W dniach 14-15 marca 2015 r. odbył się dwudniowy wyjazd edukacyjny  do Warszawy w ramach projektu „Edukacja z przyszłością” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Udział w nim wzięło 45 uczniów i uczennic  klas I – III naszego Gimnazjum  – uczestników zajęć dodatkowych w ramach wymienionego projektu  oraz opiekunowie: Barbara Lula , Mirosława Lipień , Justyna Kostrzewska , Dariusz Lula  i  Mariusz Wojnarowski .

Głównym celem naszego wyjazdu do Warszawy była wizyta w Centrum Nauki Kopernik, ale przecież nie wypadało nie skorzystać z okazji i nie odwiedzić dodatkowo kilku miejsc w stolicy, niezwykle ważnych i dla Warszawiaków i dla wszystkich Polaków.

Autokar z pięćdziesięcioma osobami „na pokładzie” wyruszył spod szkoły około godziny 2:30 w nocy z piątku na sobotę. Podróż przebiegła bezproblemowo i na miejsce dotarliśmy rano o 8:30 .

Po pysznym i pożywnym śniadanku, wyruszyliśmy na „podbój” stolicy . Z panią Magdą – naszą przewodniczką udaliśmy się najpierw na Plac Piłsudskiego do Grobu Nieznanego Żołnierza.

„Tu leży żołnierz polski poległy za Ojczyznę” – taki napis widnieje na płycie Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie – symbolu bohaterstwa najwyższej miary, bo anonimowego poświęcenia życia za ojczyznę.

Dziś pomnik przypominający o bohaterstwie polskich żołnierzy jest świadkiem najważniejszych państwowych uroczystości, które możemy oglądać podczas transmisji telewizyjnych.

Spragnieni kolejnych wrażeń, udaliśmy się na Warszawskie Krakowskie Przedmieście. Warto tu obejrzeć m. in. Pomnik  Kopernika wraz z układem planet, barokowy Kościół Św. Krzyża z XVII wieku, Pałac Prezydencki z początków XIX wieku, siedzibę Ministerstwa Kultury oraz Pomnik Mickiewicza z 1898 roku.

Kolejnym etapem wycieczki było Stare Miasto, założone w XIII w. Ta najstarsza część miasta zauroczyła nas historią, legendami oraz zabytkami: Kolumna króla Zygmunta III, mury obronne, Pomnik Jana Kilińskiego, Pomnik  Małego Powstańca, Rynek Starego Miasta, Pomnik Syrenki warszawskiej.

Następnie przyszedł czas na Zamek Królewski –  dawną siedzibę królów oraz władz Rzeczypospolitej od XVI wieku oraz miejsce uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791r. Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo – klasycystycznym, jego wnętrza i eksponaty, a szczególnie obrazy Jana Matejki m.in.: Konstytucja 3 Maja 1791r.,  Rejtan – upadek Polski  oraz  widoki Warszawy, malowane przez słynnego weneckiego malarza Bernarda Bellotta zwanego Canalettem. Na koniec obejrzeliśmy projekcję multimedialną – na temat historii i odbudowy zniszczonego podczas wojen obiektu.

Po tej dawce historii udaliśmy się na obiad do jednej z warszawskich restauracji, a potem pojechaliśmy autobusem do Centrum Nauki Kopernik, niewątpliwie jednego z najważniejszych punktów naszej wycieczki. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się.

Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach.  Ostatnim punktem wycieczki w tym dniu było Planetarium i „Rejs po niebie”- pokaz, który trwa około 45 minut i prowadzony jest na żywo przez prezenterów Nieba Kopernika.

Zmęczeni ale pełni wrażeń, udaliśmy się na nocleg do hostelu „Krokodyl”, który również okazał się sympatycznym miejscem, zapewniającym  relaks  i odpoczynek.

Drugi dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od zwiedzania Placu Krasickich i okolic. Następnie, niestety już  z okna autokaru, oglądaliśmy centrum Warszawy: Pałac Kultury i Nauki, Aleje Ujazdowskie, Plac Trzech Krzyży, słynne Rondo Ch.de Gaulle’a ze sztuczną palmą, a także budynki Sejmu i Senatu.

Ponieważ niedziela była słoneczna, udaliśmy się na spacer  do  Łazienek Królewskich. Największe wrażenie, oprócz Pałacu na Wodzie, zrobił na nas Teatr na Wyspie, jego półkolista widownia i scena położona na sztucznej wyspie. W parku do zdjęć „pozowały” nam królewskie pawie i wszędobylskie  wiewiórki.

Następnie przeszliśmy  pod  Belweder, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i budynki ambasad. Wśród nas, było wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na Stadionie Narodowym była spełnieniem  marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny, podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę, robi wrażenie! Po zaopatrzeniu się w akcesoria prawdziwego kibica (koszulki, szaliki, czapki w barwy narodowe z orzełkiem), wydawało się, że  jest to  ostatni punkt  programu naszej wycieczki, ale nic bardziej mylnego ! Do centrum miasta dojechaliśmy  nowiutką linią metra!

Po obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Pobyt w Warszawie uważamy za bardzo udany. Panowała fantastyczna atmosfera, zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc, poznaliśmy historię, legendy i anegdoty miasta. Mogliśmy się przekonać, że Warszawa to niezwykłe miasto nie tylko ze względu na burzliwe losy, lecz także ze względu na wyjątkowe piękno wielu miejsc. Zrobiliśmy mnóstwo gorących „selfie” i  pamiątkowych zdjęć. Mimo zmęczenia oraz natłoku wrażeń, byliśmy bardzo  zadowoleni. Mamy  nadzieję, iż niedługo, ponownie odwiedzimy naszą piękną stolicę.